Shaping Culture

 

Δέστρες, βίδες, ούπα και νερά…
… μια ιστορία πονεμένη κι ακριβή!

Μία από τις πιο συνηθισμένες "σοβαρές" ζημιές που έρχονται στο εργαστήριο b&w και αφορά σανίδες windsurf, είναι αυτή των κατεστραμμένων ούπα δέστρας. Άλλοτε η βίδα δεν βιδώνει πια, άλλοτε κάποια τρύπα βγάζει φυσαλίδες, ή στάζει νερά, άλλοτε το σκάφος ζυγίζει συν ένα κιλό κι άλλοτε έχει κάνει την εμφάνισή της κάποια αποκόλληση! Σε κάθε μια από αυτές τις περιπτώσεις, υπεύθυνη είναι μια τόση δα βιδούλα. Ή, για να είμαστε δίκαιοι μια τόση δα, λανθασμένα χρησιμοποιημένη βιδούλα…

Αν και το κείμενο που ακολουθεί είναι κάπως κουραστικό, αξίζει να διαβαστεί και να κατανοηθεί, καθώς το φαινομενικά εξεζητημένο και πολύπλοκο ζήτημα που πραγματεύεται, είναι τελικά απλό και σημαντικό.

Ας δούμε καταρχήν τις πιο κοινές περιπτώσεις ζημιών στα ούπα και τις βίδες τους:

1. Το εσωτερικό του ούπα παρουσιάζει έντονη φθορά, με αποτέλεσμα να μην σφίγγουν σωστά οι βίδες της δέστρας.
Αυτό μπορεί να συμβεί για διάφορους λόγους με πιθανότερους τους ακόλουθους:
α) ανεπαρκές, ή υπερβολικό σφίξιμο των δεστρών
β) χρήση ακατάλληλης (μακριάς, ή χοντρής) βίδας
γ) φυσιολογική φθορά. Ταχύτερη σε σανίδια freestyle, όπου τα ούπα δέχονται τις πιο έντονες και ακανόνιστες καταπονήσεις)

Αριστερά η κλασική λαμαρινόβισα. Δεξιά η σερφόβιδα με αραιότερες και βαθύτερες σπείρες. Πραγματικά, ενδιαφέρουσα μηχαουργική σύλληψη και σχεδίαση!
Σερφόβιδα 6x28mm. Η πιο κοινή περίπτωση σερφόβιδας. Την συναντάμε στα περισσότερα σκάφη windsurf της Cobra αλλά και άλλων κατασκευαστών.
Σερφόβιδα 6x32mm. Την ξεχωρίζουμε εύκολα από την ενσωματωμένη ροδέλα. Τις συναντάμε σε καταστήματα με είδη windsurf. Αυτά τα επιπλέον 4mm μπορούν να είναι πρόβλημα σε κάποιες περιπτώσεις.

Ανοξείδωτη λαμαρινόβιδα, ψωμάκι, μαζί με κροκοδειλάκια-anti-twist. Εύκολη, οικονομική και αρκετά αξιόπιστη λύση, που όμως απαιτεί κατάλληλη προετοιμασία των ούπα.

H διάμετρος του στελέχους μιας σερφόβιδας εξωτερικής διαμέτρου 6mm, είναι 3.5mm. Συνήθως, οι τρύπες των ούπα έχουν διάμετρο 4-4.5mm.

Η διάμετρος του στελέχους μιας λαμαρινόβιδας εξωτερικής διαμέτρου 6mm, είναι 4.8mm. Προφανώς αν βιδωθεί σε μια τρύπα 4mm θα την "ανατινάξει" για τα καλά...

Αυτό είναι το πίσω ούπα ενός κατά τα άλλα εξαιρετικά κατασκευασμένου σκάφους! Κακώς, έχει τοποθετηθεί χωρίς οπλισμό και στεγάνωση, απευθείας στο EPS. Διακρίνεται η ρωγμή που οδήγησε σε ολική αποκόλληση της γάστρας του!

κλικ στις μικρές φωτό για να εμφανιστούν μεγάλες επάνω

 

2. Μία, ή περισσότερες από τις τρύπες - υποδοχές των βιδών, ή ολόκληρο το ούπα έχει διαρραγεί, με αποτέλεσμα την εισροή νερού στον πυρήνα του σκάφους.
Οι πιθανότερες αιτίες:
α) χρήση μακρύτερης, ή παχύτερης βίδας
β) πολύ έντονες καταπονήσεις
γ) κατασκευαστική αστοχία

3. Ολόκληρο το ούπα έχει αποκολληθεί από το υπόλοιπο σκάφος, με αποτέλεσμα και πάλι την εισροή νερού.
Οι κύριες αιτίες:
α) ανεπαρκής "θωράκιση" του ούπα
β) ανεπαρκής στεγάνωση του ούπα
γ) ανεπαρκής συγκόλληση του ούπα με το "περιβάλλον" του
δ) πολύ έντονες καταπονήσεις

Το μεγαλύτερο πρόβλημα με τις περιπτώσεις 2. και 3., είναι πως είναι εξαιρετικά δύσκολο να τις διαπιστώσει ο ιδιοκτήτης με τον απλό και βιαστικό έλεγχο που κάνει ο καθένας μας στο σανίδι του περιμένοντας να φυσήξει, ή καμαρώνοντας το στο γκαράζ. Έτσι, η εισροή νερού προχωράει ακάθεκτη, μέχρι ο ιδιοκτήτης να αντιληφθεί μια σημαντική αύξηση στο βάρος της σανίδας. Η πιθανότερη εξέλιξη μιας τόσο μεγάλης εισροής νερού είναι η αποκόλληση.

Πώς μπορεί κανείς να αποφύγει τις ζημιές στα ούπα του σκάφους του:
1. Ευλαβικό βίδωμα των βιδών την πρώτη φορά που τοποθετούνται σε κάθε συγκεκριμένη τρύπα. Ένα κόλπο που βοηθά σημαντικά, είναι μια σταγόνα λάδι, ή σαπούνι, για να μην αυξηθεί υπερβολικά η θερμοκρασία της βίδας και αλλοιώσει το πλαστικό. Επίσης καλό, είναι να βιδώνονται όλες οι βίδες από λίγο κάθε φορά έως ότου σφίξουν, κι όχι μία-μία βίδα μέχρι τέλους και πάλι για να κρατηθεί χαμηλά η θερμοκρασία!
2. Προσεκτικό βίδωμα σε κάθε περίπτωση και τακτικός έλεγχος για τυχόν ξεβίδωμα. Το ξεβίδωμα επιτρέπει κινητικότητα και η κινητικότητα δημιουργεί "προβλήματα"…
3. Φροντίζουμε να διατηρούμε τα κεφάλια των βιδών μας σε καλή κατάσταση, ώστε να μην χρειαστούν αλλαγή. Συνήθως το κατσαβίδι που απαιτείται είναι Phillips, νούμερο 3 για τις σερφόβιδες και νούμερο 2 για τις λαμαρινόβιδες. Προσοχή, Phillips όχι Pozidrive, ("σταυρού" και αυτό αλλά με άλλο προφίλ και έξι αντί τεσσάρων εγκοπών)!
4. Αποφεύγουμε να μεταφέρουμε βίδες από ένα σκάφος σε άλλο, γιατί κάποιες εταιρίες χρησιμοποιούν ελαφρά διαφορετικές διαστάσεις. Η Fanatic σε κάποιες περιπτώσεις λίγο πιο μακριές (32 αντί 28mm), η Starboard σε κάποιες περιπτώσεις, πιο χοντρές (7 αντί 6mm). Όταν αλλάζουμε δέστρες, καλό είναι να συγκρίνουμε τις βίδες των καινούριων δεστρών με των παλιών!

Λίγες πληροφορίες για τις συνήθεις σερφόβιδες:
1. Οι βίδες που συναντάμε συνήθως σε σανίδες του windsurf και κυρίως σε αυτές που κατασκευάζονται από την Cobra, είναι ένας custom made τύπος ανοξείδωτης, αυτοκοχλιούμενης (κόβει μόνη της σπείρωμα την πρώτη φορά που βιδώνεται κάπου) πλαστικόβιδας (με βήμα και διαμόρφωση σπειρών ειδικό για χρήση σε πλαστικά υλικά), με κεφάλι σταυρό "ψωμάκι", εξωτερικής διαμέτρου 6 χιλιοστών.
2. Δεν μπορούμε να τις βρούμε σε καταστήματα που εμπορεύονται βίδες και για τον λόγο αυτό είναι ιδιαίτερα ακριβές στα καταστήματα ειδών windsurf. 1€/τεμάχιο!
3. Διαφέρουν σημαντικά από τις συνήθεις λαμαρινόβιδες, στο βήμα, το σχήμα των σπειρών και τη διάμετρο του στελέχους.
4. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά των βιδών αυτών, μπορούν να βρεθούν στο διαδίκτυο. Οι τελευταίες είναι υπερπλήρεις και πραγματικά δείχνουν ότι έχει γίνει πολύ καλή μηχανουργική μελέτη. Ακόμη και η Cobra ωστόσο, δείχνει να αμελεί σε κάποιες περιπτώσεις σημαντικές λεπτομέρειες, όπως το κατάλληλο "φρεζάρισμα" της οπής, που εξασφαλίζει την απαιτούμενη εκτόνωση κατά το βίδωμα.

Γλωσσάριο:
σπείρες: οι ελικοειδείς αυλακώσεις στην περίμετρο μιας βίδας.
βήμα: η απόσταση των κορυφών δύο διαδοχικών σπειρών μιας βίδες. Όσο μεγαλύτερο το βήμα, τόσο πιο αραιό ένα σπείρωμα. Στο ευρωπαϊκό (μετρικό) σύστημα μετριέται σε χιλιοστά. Στο αμερικανικό (ίντσας) σε σπείρες ανά ίντσα (t.p.i., threads per inch).
ούπα: κομμάτια πλαστικού με οπές, μέσα στις οποίες βιδώνουν οι βίδες που συγκρατούν τις δέστρες μιας σανίδας windsurf.
αυτοκοχλιούμενη βίδα: κάθε βίδα που βιδώνοντας ανοίγει και σπείρωμα (νοβοπανόβιδες, σερφόβιδες, κλπ).
phillips: είδος σταυροκατσάβιδου με τέσσερις εγκοπές.
pozidrive: είδος σταυροκατσάβιδου με τέσσερις, συν τέσσερις μικρότερες εγκοπές.
ψωμάκι: ένα είδος κεφαλιού βίδας που μοιάζει με χαμηλό καρβελάκι ψωμί.

Words: Κώστας Σταματάκος
Pics: boardsNwheels

www.boardsNwheels.gr > Άρθρα > Windsurf > Δέστρες, βίδες, ούπα και νερά