Shaping Culture

 

Κεφάλαιο αντιολίσθηση
Μια ιστορία γλιστερή, και πονεμένη…

Μπόλικα τηλεφωνήματα γεμάτα απορίες στο εργαστήριο και κάποια posts στο windsurfing.gr, ήταν αρκετά για να γράψουμε ένα σύντομο αρθράκι για την αντιολίσθηση μιας σανίδας του windsurf.

Η βασική ιδέα είναι πολύ απλή: κάποιου είδους σκόνη με μέγεθος και σχήμα κόκκου τέτοιο ώστε να "γαντζώνει", στερεώνεται πάνω στο deck της σανίδας μας με κάποια κολλώδη ουσία.
Οι παράμετροι που διαφοροποιούν μια αντιολίσθηση του τύπου "έγινε σαν καινούριο" με μια αντιολίσθηση του τύπου "πέταξα τα λεφτά μου" είναι οι εξής τρεις:

1. Το είδος της σκόνης.
Ο κόκκος της αντιολισθητικής σκόνης που θα επιλέξουμε πρέπει να έχει σχήμα οδοντωτό (αν το κοιτάξουμε στο μικροσκόπιο), τόσο ώστε να γαντζώνει την βρεγμένη πατούσα, αλλά μην ξεσκίζει το δέρμα, ή τo neopren μας αν τριφτούμε πάνω στο σκάφος. Πρέπει επίσης να είναι αρκετά ανθεκτικός στην τριβή, ώστε να παραμείνει οδοντωτός με την χρήση.

Σαν σκόνη μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, διάφορα υλικά, όπως σκόνη ουρεθάνης, αλάτι, ζάχαρη, άμμο και ακρυλική σκόνη. H τελευταία συγκεντρώνει με τον καλύτερο τρόπο τα χαρακτηριστικά που ζητάμε. Κι αυτήν χρησιμοποιούν οι περισσότεροι κατασκευαστές windsurf.

2. Το είδος της "κόλλας".
Η "κόλλα" που θα χρησιμοποιήσουμε πρέπει καταρχήν να απλωθεί σε ένα φιλμ με πάχος τέτοιο, ώστε να συγκρατεί τους κόκκους μας γερά, αλλά και να προεξέχει αρκετά μεγάλο μέρος από αυτούς, για να γαντζώνουν. Αυτό είναι ένα σημείο λεπτό που απαιτεί εμπειρία και πειραματισμό!

Πρέπει επίσης να έχει καλή πρόσφυση και να είναι συμβατή με την σανίδα μας. Να έχει αντοχή στο θαλάσσιο περιβάλλον και στην υπεριώδη ακτινοβολία του ηλίου, που οδηγεί στο κιτρίνισμα που προβληματίζει πολλούς.

Σαν "κόλλα" μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε βερνίκι, πολυεστερική ρητίνη, εποξική ρητίνη, πολυουρεθανικό, εποξικό, ή ακρυλικό χρώμα και άλλα. Κάθε "κόλλα" έχει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της. Η πιο βολική στην εφαρμογή και το κόστος είναι το βερνίκι. Δίνει όμως μέτρια διάρκεια στο χρόνο. Η πιο αποτελεσματική, αλλά με ιδιαιτερότητες στην εφαρμογή είναι η εποξική ρητίνη.

3. Η προετοιμασία της επιφάνειας και η εφαρμογή.
Η καταλληλότερη σκόνη και η ισχυρότερη κόλλα, μπορούν πανεύκολα να ακυρωθούν από τεμπελιά στην προετοιμασία και λανθασμένη εφαρμογή. Η αφαίρεση της παλιάς αντιολίσθησης είναι απαραίτητη για τρεις λόγους:
α) ρίχνοντας την καινούρια σκόνη πάνω στην παλιά, μειώνουμε δραματικά το ανάγλυφο της τελικής επιφάνειας, αφού η παλιά σκόνη κατά κάποιο τρόπο μειώνει την παρουσία της νέας.
β) προσθέτουμε αναίτια βάρος 200-350gr την φορά, ανάλογα με τα υλικά, την μέθοδο εφαρμογής και το μέγεθος του σκάφους.
γ) αν η παλιά αντιολίσθηση έχει λόγω παλαιότητας την τάση να ξεκολλάει, φεύγοντας θα παρασύρει μαζί της και την καινούρια!

Η εφαρμογή έχει επίσης πολλά λεπτά σημεία, από την ανάμιξη των συστατικών που πρέπει να γίνει στις σωστές αναλογίες με ακρίβεια, την ποιότητα των ρολών που θα χρησιμοποιηθούν, τις ρυθμίσεις και το είδος του πιστολιού και του κομπρεσέρ, τις συνθήκες του περιβάλλοντος χώρου και άλλα, που συνήθως περιγράφονται αναλυτικά στο εγχειρίδιο του κατασκευαστή.

Εδώ είναι σημαντικό να τονίσουμε πως ΠΡΕΠΕΙ να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα ασφαλείας τόσο για εμάς που κάνουμε την εφαρμογή, αλλά και για τους γύρω μας, αν υπάρχουν. ΔΙΑΒΑΣΤΕ προσεκτικά τις οδηγίες ασφαλείας και ΤΗΡΗΣΤΕ τις!!!

Δεν θα επεκταθούμε περαιτέρω για να μην κουράσουμε.

Χρήσιμα links:
Εύκολα προσβάσιμα προϊόντα της Nautix:
http://www.nautix.com/Nautix/Nautix.nsf/VuPeintureFamille/d30d53dec82163c0c1256d5e00535d79!OpenDocument&Langue=En

Προσοχή! Υπάρχουν δύο "κόλλες" υπό μορφή διάφανου χρώματος (Non skid Paint - ενός και δύο συστατικών) και μία σκόνη (Non-skid compounds). Πρέπει να συνδυάσουμε ένα χρώμα και μία σκόνη για να έχουμε το γνωστό σερφάδικο αποτέλεσμα.

Ελληνικό E-shop:
http://www.wsurf.eu/
Σωστό E-shop, άψογη εξυπηρέτηση, επαγγελματισμός.

Χρήσιμες λεπτομέρειες:
http://boardlady.com/nonskid.htm
Με 5.897 επισκευές στην πλάτη, έχει πάντα κάτι να μας πει...

Οδηγίες χρήσεως και πληροφορίες για τα προϊόντα της Nautix (κάντε κλικ στα links για λήψη):
Αντιολισθητικό χρώμα ενός συστατικού
Αντιολισθητικό χρώμα δύο συστατικών
Αντιολισθητική σκόνη

Το βέβαιο είναι πως το πέρασμα καινούριας αντιολίσθησης είναι δουλειά μανουρατζίδικη, και λίγοι είναι διατεθειμένοι να την κάνουν σαν να ήταν το δικό τους σκάφος. Τολμήστε το! Κι αν μπορούμε κάπου να βοηθήσουμε, feel free to ask...

Words: Κώστας Σταματάκος
Pics: the world wide web...

www.boardsNwheels.gr > How to > Αντιολίθηση windsurf