Καταραμένα Τριξίματα…
Σε φαντάζομαι: ποδηλατώντας σε χαλαρούς ρυθμούς, απολαμβάνεις το μαγευτικό τοπίο της αγαπημένης σου ανάβασης. Η αναπνοή σου συντονίζεται ρυθμικά με το απαλό και σταθερό πεταλάρισμά σου (τρελό ρομάντζο! Love is in the air…). Σε αυτήν την κατάσταση, σχεδόν ποδηλατικής νιρβάνας, το μυαλό ταξιδεύει, ενώ το σώμα συνταιριάζει απόλυτα κάθε στροφή των πεταλιών με την εισπνοή και εκπνοή. Και τότε, κάτι συμβαίνει.
Στην αρχή ανεπαίσθητο, ανάξιο σημασίας. Κι όμως, όσο περνάει η ώρα καταλαμβάνει το υποσυνείδητό σου και σύντομα γίνεται εμμονή. Δεν θα μπορέσεις να συνεχίσεις τη βόλτα σου, χωρίς να εντοπίσεις την πηγή του. "Κάτι τρίζει"!
Τα τριξίματα, τις περισσότερες φορές προέρχονται από την περιοχή της ανάπτυξης και κυρίως της μεσαίας τριβής και των "μπράτσων" του δισκοβραχίονα. Συχνά όμως, έχουν την πηγή τους σε άλλα μέρη του ποδηλάτου. Ένας γρήγορος και σχετικά εύκολος τρόπος για να εντοπίσετε την πηγή του ενοχλητικού θορύβου περιγράφεται στην ακόλουθη διαδικασία:
Καταρχήν, διαπιστώστε εάν το ποδήλατο τρίζει και χωρίς να κάνετε πετάλι. Εάν ναι, προχωρήστε ως εξής:
Εάν το ποδήλατο τρίζει όταν εφαρμόζετε στατικά πίεση στο οπίσθιο αμορτισέρ, ή όταν βρίσκεστε πάνω σε αυτό χωρίς να κάνετε πετάλι, τότε πιθανότατα το πρόβλημα εντοπίζεται στην περιοχή της πίσω ανάρτησης. Είναι λοιπόν ώρα να ελεγχθούν, να καθαριστούν και να συντηρηθούν τα εξαρτήματα έδρασής του (ρουλεμάν, άξονες, κλπ). Αν το πρόβλημα λύθηκε έτσι εύκολα και με την πρώτη, πάρτε κι ένα λαχειάκι. Α πάλι όχι οπλιστείτε με υπομονή και συνεχίστε.
Στην περίπτωση που καταφέρετε να απομονώσετε το τρίξιμο εφαρμόζοντας δύναμη στο τιμόνι, στεκόμενοι εμπρός από το ποδήλατο, η πηγή του κακού βρίσκεται πιθανότητα στον λαιμό, ή τα ποτήρια. Αποσυναρμολογείτε λοιπόν, λαιμό - τιμόνι - πιρούνι, καθαρίζετε και γρασάρετε τα ποτήρια, σφίγγοντάς τα σωστά κι όχι "όσο πάρει…"
Αν ο θόρυβος επιμένει, πρέπει να ελέγξετε την μπροστινή ανάρτηση. Συχνά, ο σωλήνας (steerer) που περνά από το κούτελο του πλαισίου, είναι πρεσαριστός στη γέφυρα της ανάρτησης. Αν σε αυτό το σημείο έχει εμφανιστεί κάποια κινητικότητα (τζόγος), είναι λογικό να προκαλούνται τριξίματα και ούτως ή άλλως, το steerer πρέπει να αντικατασταθεί για λόγους ασφαλείας. Το παραπάνω φαινόμενο διαπιστώνεται εύκολα, τυλίγοντας με ένα πανί το steerer, πιάνοντάς στο στη μέγγενη και πιέζοντας καταλλήλως την ανάρτηση.
Εάν πάλι η κατάσταση "τρίζει" μόνο πεταλάροντας, πρώτα ελέγχουμε την σωστή σύσφιξη των βιδών του πλαισίου, των εκτροχιαστών και των δισκοφρένων. Επίσης ελέγχουμε την καλή συναρμογή των καλωδίων των φρένων.
Εάν το τρίξιμο παύει, όταν ποδηλατείτε όρθιοι, η πηγή ίσως βρίσκεται στην σέλα, ή το παλουκόσελο. Βγάλτε λοιπόν το παλουκόσελο από το πλαίσιο, καθαρίστε το καλά και επανατοποθετήστε το, χρησιμοποιώντας και την κατάλληλη πάστα εφαρμογής για τα υλικά πλαισίου - παλουκόσελου.
Αν δεν έρθει αποτέλεσμα, βγάλτε τη σέλα από το παλουκόσελο λιπάνετε ελαφρά τις ράγες της και τοποθετήστε την φροντίζοντας να σφίξετε τις βίδες με ένα ροπόκλειδο και σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή.
Φυσικά, το φριχτό πλέον τρίξιμο επιμένει, κι εκτός από τα αυτιά σας, σουβλίζει και την αυτοπεποίθησή σας ως μηχανικού. Αποσυναρμολογήστε λοιπόν την ανάπτυξη και ελέγξτε την μεσαία τριβή και τους βραχίονες για πιθανές ζημιές, ή φθορές. Καθαρίστε, γρασάρετε σωστά τα κατάλληλα σημεία και συναρμολογήστε σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή.
Αν τώρα, έχοντας δοκιμάσει όλα τα παραπάνω, το τρίξιμο επιμένει, ο "οδηγός" αυτός παύει να χαρακτηρίζετε σαν ένας γρήγορος τρόπος να βρείτε την ηρεμία σας, αφού ήδη έχει περάσει κάνα δίωρο. Τελευταία και απευκταία πιθανότητα που πρέπει να εξετάσετε, είναι αν υπάρχει κάποια ρωγμή ή σπάσιμο στο πλαίσιο ή το ψαλίδι του ποδηλάτου. Ελέγξτε παντού με προσοχή, δίνοντας έμφαση στις περιοχές των κολλήσεων, της μεσαίας τριβής και των ποτηριών.
Και μην βιαστείτε να πείτε ευτυχώς(!) δεν βρήκα τίποτε. Γιατί σε αυτή την περίπτωση έχετε μεν στα χέρια σας έναν αλώβητο σκελετό, πρέπει ωστόσο να υποστείτε την ήττα της αποτυχίας, ή την παράνοια ενός τριξίματος φάντασμα.
Προκειμένου ωστόσο, να γλιτώσετε τον ψυχολόγο, ρίξτε το φταίξιμο στο άρθρο μας. Ίσως ακούσια "ξεχάσαμε" κάτι. Εκείνο το κάτι, που γνωρίζει μόνον ο μάστορας…
Words: Νίκος Δριμάλας
Pics: boardsNwheels
www.boardsNwheels.gr > Άρθρα > Ποδήλατο > Καταραμένα τριξίματα