Shaping Culture

 

Αγοράζοντας μεταχειρισμένο σανίδι του windsurf.

Όλοι έχουμε, κατά καιρούς, εξετάσει το ενδεχόμενο να αποκτήσουμε ένα μεταχειρισμένο σανίδι του windsurf. Κάποιοι το αποκτήσαμε κι όλα πήγαν καλά. Άλλοι, μετανιώσαμε πικρά. Και κάποιοι το αποφύγαμε, για να μην το μετανιώσουμε...

Τελικά τι παίζει με τα μεταχειρισμένα σανίδια; Αξίζει η φάση; Υπάρχουν "τίμια" σανίδια; Υπάρχουν τίμιοι πωλητές; Ευκαιρίες, υπάρχουν; Μπορώ να τσεκάρω ένα μεταχειρισμένο σανίδι χωρίς να είμαι "ειδικός"; Τι να προσέξω; Τι να αποφύγω; Αδιαμφισβήτητες απαντήσεις δεν υπάρχουν για τις παραπάνω ερωτήσεις. Υπάρχουν μόνο προσωπικές απόψεις. Και να η δική μου:

Τελικά τι παίζει με τα μεταχειρισμένα σανίδια; Αξίζει η φάση; Υπάρχουν ευκαιρίες;
Η φάση αξίζει, λέω εγώ. Ψάχνοντας με υπομονή και παρακολουθώντας τακτικά τις σχετικές αγγελίες ανακαλύπτει κανείς καλές ευκαιρίες, που βέβαια μπορούν εξίσου εύκολα να αποδειχθούν μεγάλες παπάτες (δεν είναι ορθογραφικό λάθος, είναι υβρίδιο του απάτες + πατάτες)!
Με τιμή μειωμένη κατά 25-85%, επί του καινούριου σκάφους, σίγουρα η φάση αξίζει το ενδιαφέρον αλλά και την προσοχή μας.
Όσο για τις ευκαιρίες: προσωπικά θεωρώ ευκαιρία κάθε σανίδι που παρουσιάζει κάποιο "εξαιρετικό" χαρακτηριστικό, σημαντικό για τον εκάστοτε αγοραστή. Μια ευκαιρία δεν κρίνεται μόνο από την τιμή! Για παράδειγμα: ένας συλλέκτης μπορεί να θεωρήσει ευκαιρία, ένα σκάφος 30 ετών σε άριστη κατάσταση ακόμη κι αν κοστίζει 1000€, αν αυτό ολοκληρώνει μια αγαπημένη συλλογή. Για κάποιον άλλο, το ίδιο σκάφος μπορεί να είναι χαμένος χώρος στην αποθήκη!

Υπάρχουν "τίμια" σανίδια;
"Τίμιο" σανίδι -με τη δική μου λογική- είναι το σανίδι που πωλείται στην τιμή που του αρμόζει. Η τιμή που του αρμόζει, καθορίζεται από τρεις παραμέτρους. Τις τρέχουσες "τάσεις" της αγοράς του windsurf και την "κοινή" λογική. Η τρίτη παράμετρος που περιπλέκει κάπως τα πράγματα, είναι το "πορτοφόλι" του αγοραστή…
Σαφώς υπάρχουν "τίμια" σανίδια και ένα μισάωρο σερφάρισμα στις αγγελίες, αρκεί για να μας παρέχει τα εφόδια να διακρίνουμε τα πιθανώς "τίμια" σανίδια και να απορρίψουμε τα "άτιμα".

Υπάρχουν τίμιοι πωλητές;
Γουστάρω μόνο και είμαι πραγματικά περήφανος για τους πάρα πολλούς φίλους σερφίστες που μιλούν με απόλυτη ειλικρίνεια για το σανίδι που πωλούν. Οι περισσότεροι πωλητές windsurf είναι τίμιοι (χωρίς εισαγωγικά!). Πιστεύω πως αυτό οφείλεται εν μέρει στην πραγματική αγάπη που νιώθουν για το windsurf. Σίγουρα υπάρχουν και κάποιοι πονηροί, ή και επιτήδιοι. Και είναι αλήθεια πως τον τελευταίο καιρό έχουν παρουσιαστεί αρκετά κρούσματα σανιδιών που διαφημίζονταν ως "άψογα - αγρατσούνιστα - άριστα" και αποδείχθηκαν μέτρια και με σημαντικά προβλήματα! Ειδικά σε εξ αποστάσεως συναλλαγές. Η ηθική ευθύνη αφορά τον πωλητή, αλλά και ο αγοραστής πρέπει να φροντίζει το προσωπικό του συμφέρον. Αλλιώς… τρέχα - γύρευε που λένε.

Πώς και τι να τσεκάρω σε ένα μεταχειρισμένο σανίδι του windsurf;
Ο περισσότερος κόσμος εστιάζει στην μύτη του σκάφους, καθώς εκεί συναντάμε πιο συχνά εμφανείς ζημιές. Στην πραγματικότητα, μια μύτη ακόμη και εντελώς κατεστραμμένη, μπορεί να επισκευαστεί χωρίς κανένα πρόβλημα και με κόστος σχετικά προσιτό. Επίσης η μύτη δεν παίζει κάποιο καίριο δομικό ρόλο, οπότε και δεν καταπονείται από την κανονική χρήση. Οι πραγματικά σοβαροί λόγοι για να μην αγοράσει κανείς ένα μεταχειρισμένο, κρύβονται αλλού. Ακολουθούν μερικές βασικές μέθοδοι ελέγχου, και κάποιες συμβουλές, με το συμπάθειο:

The "Knock - Knock... Who's there?" method.
Οι πραγματικά σοβαρές ζημιές κρύβονται (και συχνά κρύβονται καλά) στο πίσω μισό του σανιδιού και συνήθως στο κατάστρωμα. Αποκολλήσεις μέτριας, ή και μεγάλη έκτασης, εμφανίζονται συχνά στην περιοχή γύρω και πίσω από το σιδηρόδρομο (mast track), στην περιοχή ανάμεσα στις μπροστινές και τις πίσω δέστρες, αλλά και κάτω από τα πατάκια (deck pads). Αυτές οι περιοχές δέχονται την μεγαλύτερη καταπόνηση και οι ζημιές αυτές συχνά δεν διακρίνονται με μια απλή ματιά.
Η πιο αποτελεσματική μέθοδος διάγνωσης, είναι το χτύπημα με το χέρι και η σύγκριση του ήχου διαφόρων σημείων του σανιδιού. Ένας ξερός, συμπαγής και οξύς ήχος (τοκ - τοκ) υπόσχεται καλή συνοχή του sandwich με τον πυρήνα. Αντίθετα ένας μαλακός, ελαστικός και κούφιος ήχος (πομ - πομ) συνήθως υποδεικνύει… βλάβη!
Αν πράγματι εντοπιστεί κάποια "κακόηχη" περιοχή, ακολουθεί έλεγχος διά της αφής: πιέζουμε με τον αντίχειρα στο πιο "κούφιο" ακουστικά σημείο και γύρω από αυτό και συγκρίνουμε τη σκληρότητα με την αντίστοιχη μιας υγιούς περιοχής. Μια αισθητά μαλακιά περιοχή σαφώς έχει υποστεί ζημιά, η οποία μπορεί να είναι είτε αποκόλληση είτε σπάσιμο του sandwich. Ανάλογα με την έκταση της ζημιάς, μπορεί να μειωθεί η τιμή ενός σανιδιού, ή και να απορριφθεί εντελώς!
Η περίπτωση όπου μια σοβαρή ζημιά κρύβεται ολοσχερώς κάτω από ένα pad είναι η πιο ύπουλη και θέλει εμπειρία και τύχη για να διαγνωστεί στα λίγα λεπτά που διαρκεί μια πώληση σανιδιού…
Ανάλογες ζημιές, μπορούν να εμφανιστούν και στην γάστρα ενός σανιδιού κι εκεί η απουσία pads και αυτοκόλλητων και αντιολισθητικής σκόνης, κάνουν τον έλεγχο πιο εύκολο.

The "Valve" method.
Άλλο σημείο που μπορεί εύκολα και πρέπει να ελεγχθεί είναι η βαλβίδα. Μια διακριτική ερώτηση προς τον ιδιοκτήτη: "την ανοίγεις τη βαλβίδα;" κάτι λέει, αφού ένα σκάφος με βαλβίδα κλειστή από το εργοστάσιο, έχει σίγουρα ταλαιπωρηθεί από αυξομειώσεις της πίεσης. Επίσης αν έχει πάρει κάποια στιγμή νερό, αυτό θα είναι ακόμη μέσα. Ένα σανίδι που έρχεται στο ραντεβού της πώλησης με ανοιχτή βαλβίδα και τη βίδα στην πίσω δέστρα, σε εμένα κάνει καλή εντύπωση! Η κατάσταση του o-ring κάτι λέει κι αυτή, ενώ αν χώσουμε μια μπατονέτα στην οπή της βαλβίδας και βγει βρεγμένη… πρόβλημα (μικρό ή μεγάλο) σίγουρα.

The "Ζυγαριά" method.
Τη μοναδική φορά που πήγα να αγοράσω μεταχειρισμένο σκάφος, πήρα και ζυγαριά μαζί μου και είχα τσεκάρει το ονομαστικό βάρος που δηλώνει η εταιρία. Ο τύπος ψιλοφρίκαρε, αλλά εγώ χάρηκα όταν είδα πως το σανιδάκι ήταν όσο βαρύ έπρεπε. Πρέπει εδώ να σημειωθεί πως τα ονομαστικά βάρη αφορούν συνήθως σανίδια χωρίς φιν και δέστρες! Αν η ζυγαριά γράψει πάνω από 300 παραπανίσια γραμμάρια, η υπόθεση θέλει ψάξιμο. Αν πάει προς κιλό, πάμε για άλλα…

The "είμαι διαβασμένος" method.
Η μέθοδος αυτή αφορά τον έλεγχο των ούπα για τις δέστρες. Αν σφίγγουν σωστά κι αν είναι στεγανές. Πρέπει να έχουμε μαζί μας ένα κατσαβίδι Phillips #3, ένα παχύμετρο και να έχουμε διαβάσει αυτό το άρθρο.
Πρώτα τσεκάρουμε αν όλες οι βίδες σφίγγουν σωστά. Αν κάποια γυρνάει "τρελά" έχουμε πρόβλημα. Στην συνέχεια συγκρίνουμε τα κεφάλια από τις βίδες. Αν κάποιο διαφέρει (ίσως έχει αλλαχθεί η βίδα) το ξεβιδώνουμε. Ελέγχουμε αν η βίδα έχει σωστές διαστάσεις! Αν τα κεφάλια είναι όλα ίδια, διαλέγουμε μια στην τύχη, ή τις ξεβιδώνουμε όλες (με κίνδυνο να φάμε το κατσαβίδι στο κεφάλι)… Αν κάποια ή όλες οι βίδες είναι λάθος διαστάσεων, πιθανότατα υπάρχει πρόβλημα στα ούπα. Απόλυτος έλεγχος για την στεγανότητα των ούπα μπορεί να γίνει, αλλά παραείναι υπερβολή να τον αναλύσουμε εδώ! 8-)

The "χρόνος ημιζωής" method.
Καμία σχέση με την περίπτωσή μας, αλλά είναι ένας τρόπος υπολογισμού της ηλικίας, πολύ ενδιαφέροντας! Σε μια γυναίκα, από δυο σημεία προδίδεται πάντα η ηλικία. Θα σας τα πω μετά. Σε μια σανίδα τα σημεία είναι τρία:
Αντιολίσθηση: τρίψε με το χέρι σου την μύτη του σκάφους και σύγκρινε την αγριάδα της αντιολίσθησης με την περιοχή ανάμεσα στις δύο δέστρες. Αν είναι η μέρα με τη νύχτα, το σανίδι έχει γράψει ώρες. (Εδώ αξίζει να ρωτήσετε τον ιδιοκτήτη αν κάνει wsurf με παπουτσάκια, καθώς η χρήση τους φθείρει την αντιολίσθηση ραγδαία).
Πατάκια: αν τα τετραγωνάκια - ρομβάκια έχουν γίνει ίσιωμα, το σανίδι έχει γράψει ώρες.
Δέστρες: αν έχουν βγάλει κρόσσια, ή έχουν αλλαχτεί, είναι μια ένδειξη!
Φυσικά, όλα τα παραπάνω αφορούν περιπτώσεις που το σανίδι έχει 800€ και ο ιδιοκτήτης ορκίζεται πως το έχει βρέξει τρεις φορές, άντε τέσσερις.

Επισκευές - μετατροπές.
Οι διάφορες επισκευές και μετατροπές που έχει δεχθεί ένα σκάφος επίσης χρήζουν διερεύνησης. Αν έχουν γίνει με τα σωστά υλικά, την δέουσα προσοχή και τις απαραίτητες γνώσεις, όλα καλά. Για παράδειγμα μια φρέσκια, καλοπερασμένη αντιολίσθηση από το bNw, είναι συνήθως καλύτερη από οποιαδήποτε εργοστασιακή! Από την άλλη, μια κακή επισκευή τύπου "τσιμέντο στο 'κανα…" μπορεί σύντομα να οδηγήσει σε νέα έξοδα… Ρωτήστε διακριτικά για πιθανές επισκευές και διερευνήστε "ποιος και πώς".

Προετοιμάσου για το ραντεβού.
Πήγαινε προετοιμασμένος καλά. Αν η αγγελία λέει Hell Rider Quad 66 του 2014, ρίξε μια ματιά στο διαδίκτυο για το εν λόγω σανίδι. Υπάρχει; Τι κριτικές είχε δεχθεί από χρήστες και ειδικούς; Έχει καλή κατασκευή (construction); Τσέκαρε τις διαστάσεις του και τους εργοστασιακούς χρωματισμούς και επαλήθευσε στο ραντεβού πως πρόκειται για το σωστό σανίδι. Τι φιν φόραγε σαν standard;

Αυτά μου έρχονται στο μυαλό, έτσι τώρα βιαστικά, ανάμεσα σε δυο χέρια κόκκινης μπογιάς, για ένα σανιδάκι που ο φίλος μας πήρε μεταχειρισμένο χωρίς να έχει διαβάσει το άρθρο αυτό (πώς θα μπορούσε άλλωστε;) κι έτσι σχεδόν κάθε φορά που πάει για σερφ, γυρνώντας έρχεται στο εργαστήριο…

Σχόλια και προσθήκες, πάντα ευπρόσδεκτα!

Words: Κώστας Σταματάκος
Pics: www & αρχείο boardsNwheels

 

www.boardsNwheels.gr > Άρθρα > Windsurf > Αγοράζοντας ΜΤΧ