3) Λίστα υλικών.
Θα χρειαστούν αρκετά υλικά και εργαλεία. Κάποια είναι απολύτως απαραίτητα, κάποια απλώς κάνουν την δουλειά ευκολότερη, ή απλά υπόσχονται καλύτερο αποτέλεσμα.
Πρώτα, πρέπει να γίνει μία λίστα των υλικών από τα οποία θα κατασκευαστεί το σκάφος. Εν συνεχεία, μία λίστα των αναλώσιμων υλικών, η οποία κατά την πορεία θα εμπλουτίζεται συχνά. Τέλος, μια λίστα των εργαλείων που θα χρειαστούν και μια υπο-λίστα των εργαλείων, που ίσως μας λείπουν.
Τα βασικά υλικά:
- Ένα κομμάτι EPS στην πυκνότητα της επιλογή μας
- Εποξική ρητίνη δύο συστατικών και ενδεχομένως κάποια χρωστική
- Υαλοϋφάσματα και ενδεχομένως άλλα υφάσματα
- Φύλλα PVC, ή ξύλο σε μορφή καπλαμά
- Mast box, fin box, και inserts για τις δέστρες
- Χρώματα, βερνίκια, σκόνη αντιολίσθησης
- EVA για τα πατάκια
EPS (Expanded PolyStyrene):
Το γνωστό μας φελιζόλ, ή διογκωμένη πολυστερίνη, διατίθεται σε διάφορες πυκνότητες. Αποτελεί τον πυρήνα του σκάφους και το μεγαλύτερο μέρος του όγκου του. Πραγματικά εξαιρετικό υλικό, αφού είναι πανάλαφρο και διαμορφώνεται πανεύκολα. Στα μείον του, οι ασθενικές μηχανικές αντοχές και η υδροφιλία. Αξίζει μια καλή έρευνα, καθώς οι τιμές κυμαίνονται έντονα.
Εποξική ρητίνη (Epoxy resin):
Πρόκειται για κόλλα δύο συστατικών, που αφού αναμειχθούν στις απαιτούμενες αναλογίες, παρέχουν κάποιο χρόνο επεξεργασίας πριν αρχίσουν να "πήζουν". Επιλέγοντας εποξικό σύστημα, πρέπει να λάβουμε υπ' όψιν το κόστος, το χρόνο επεξεργασίας, το χρόνο πλήρους σκλήρυνσης καθώς και τις απαιτήσεις του συστήματος σε "ψήσιμο" (curing και post curing). Επίσης τις ιδιότητες του τελικού προϊόντος, όπως την αντοχή σε ακτινοβολία UV, σε θαλάσσιο περιβάλλον και σε θερμοκρασίες έντονης ηλιοφάνειας. Υπ' όψιν πρέπει επίσης να ληφθεί και ο ρυθμός με τον οποίο εκλύεται θερμότητα, που αν είναι ταχύς μπορεί να βλάψει το EPS μας στα πρώτα στάδια της κατασκευής.
Σαν συνοδευτικό της εποξικής ρητίνης, μπορούμε να αγοράσουμε κάποια χρωστική κατάλληλη για ανάμειξη. Αυτή θα μας διευκολύνει στην διαπίστωση του σωστού κορεσμού των υαλουφασμάτων με φόντο το λευκό EPS, αλλά και στο τελικό φινίρισμα του σκάφους. Προσοχή πρέπει να δοθεί στην επιτρεπόμενη αναλογία ανάμειξης.
Υαλοϋφάσματα (fiberglass) και άλλα υφάσματα:
Τα υαλοϋφάσματα αποτελούν βασικό δομικό υλικό οποιουδήποτε σκάφους. Στο γνωστό sandwich που αναφέρουν οι περισσότεροι κατασκευαστές, το ρόλο των δύο ψωμιών παίζουν στρώσεις από υαλοϋφάσματα (ή άλλα υφάσματα) κορεσμένα με εποξική ρητίνη. Το ρόλο του ζαμπόν, παίζει κάποιο "πυρηνικό" (core) υλικό όπως το PVC, το EPS, ή το ξύλο, όλα με τα συν και τα πλην τους. Κατά την επιλογή υφασμάτων, προσοχή πρέπει να δοθεί στο βάρος, την πλέξη και τις ιδιότητες τους, που εξασφαλίζουν διαφορετικά χαρακτηριστικά τόσο κατά την διαδικασία της επίστρωσης όσο και στο τελικό αποτέλεσμα.
Πολλά άλλα υφάσματα είναι διαθέσιμα, με ποικιλία ιδιοτήτων και κόστους, με το carbon, το carbon-aramid, το dyneema, το innegra-carbon να είναι μερικά από τα πιο γνωστά.
PVC ή ξύλο σε μορφή καπλαμά:
Ο κυτταρικός αφρός του πόλυ-βίνυλο-χλωριδίου είναι ένα "συναρπαστικό" υλικό, που διατίθεται σε φύλλα διαφόρων πυκνοτήτων. Εξαιρετικά ελαφρύ για τη σκληρότητά του, υδρόφοβο, εύκαμπτο, παίζει συχνά το ρόλο του ζαμπόν στα sandwich σκαφών που σέβονται τον εαυτό τους. Σαν μειονεκτήματα μπορούν να αναφερθούν το υψηλό κόστος αγοράς και η σχετική δύσκολη προσαρμογή του σε εντόνως καμπύλα σχήματα.
Αντί φύλλων PVC μπορούν να χρησιμοποιηθούν φύλλα ξύλου, που επίσης έχουν αξιόλογα χαρακτηριστικά, αλλά και ιδιαίτερη εμφάνιση! Τέλος, σε κάποιες περιπτώσεις τον ρόλο του ζαμπόν παίζει ένα φύλλο EPS, με αμφίβολα αποτελέσματα στην αντοχή του σκάφους, αλλά εξαιρετικά αποτελέσματα στην τσέπη του κατασκευαστή.
Διατίθενται επίσης κι άλλα "πυρηνικά" υλικά, όπως το coremat και οι διάφορες κυψέλες (honeycomb) που όμως δεν χρησιμοποιούνται τόσο συχνά σε σκάφη του windsurf.
Inserts:
Αφού επιτέλους με κόπο και ιδρώτα έχει ολοκληρωθεί η επίστρωση (lamination) του σκάφους, πρέπει βίαια να το τρυπήσουμε για να τοποθετήσουμε τα inserts. Σαν inserts εννοούνται το mast track box, το fin box και τα ούπα στα οποία βιδώνουν οι δέστρες του σκάφους. Εδώ οι επιλογές δεν θα προβληματίσουν καθώς ευπρόσιτα είναι μόνο τα αξιολογότατα προϊόντα της Chinook. Mast track κοντά ή μακριά, ούπα με μία, δύο, τέσσερις, ή πέντε τρύπες και fin box διαφόρων τύπων και μεγεθών, πρέπει να επιλεχθούν με βάση τις ιδιαιτερότητες του σκάφους που θέλουμε να κατασκευάσουμε.
Μεγάλη σημασία έχει ο τρόπος με τον οποίο θα ενισχύσουμε τα inserts κατά την τοποθέτησή τους μέσα στο σκάφος. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι:
α) Πριν ξεκινήσει το lamination του σκάφους, τοποθετούμε στις θέσεις όπου αργότερα θα μπουν τα inserts, "τούβλα" πολυουρεθάνης.
β) Αφού ανοίξουμε τις τρύπες που θα δεχθούν τα inserts, τις οπλίζουμε με φύλλα PVC.
γ) Οπλίζουμε τα ίδια τα box με φύλλα PVC.
δ) Άλλοι τρόποι
Χρώματα, βερνίκι, σκόνη αντιολίσθησης:
ΧΑΟΣ στα χρώματα! Δεκάδες επιλογές σε ακρυλικά, εποξικά και πολυουρεθανικά, ενός ή δύο συστατικών, με πλεονεκτήματα, μειονεκτήματα, μόνιμα μεγάλο κόστος σε χρήμα και βάρος και σημαντικές προδιαγραφές ασφαλείας κατά τη χρήση. Παρόμοια κατάσταση και στα βερνίκια! Ένας φίλος βαφέας ή χρωματοπώλης πρόθυμος να μας εξηγήσει τα "πως" και τα "γιατί" κάθε είδους, θα ήταν ότι το καλύτερο.
Η σκόνη αντιολίσθησης, είναι απλώς ακρυλική σκόνη και μπορεί να βρεθεί εύκολα σε ναυτικά είδη, σε διάφορες ποιότητες και μεγέθη κόκκου. Η εφαρμογή της γίνεται με διάφορους τρόπους, όλοι σχετικά απλοί.
EVA για τα πατάκια:
Το EVA είναι ένα ακόμη καταπληκτικό υλικό που επιδρά στην απόδοση και την αίσθηση του σκάφους μας. Πρόκειται για ένα αφρώδες ελαστικό υλικό, που διατηρεί την ελαστικότητά του για πολύ καιρό, επανερχόμενο στο αρχικό του σχήμα όσο κι αν μετά μανίας το πατάμε!
Αν το προμηθευτούμε έτοιμο με τις ραβδώσεις του, από είδη windsurf είναι μάλλον ακριβό. Αν το προμηθευτούμε από αντίστοιχους βιομηχανικούς προμηθευτές, είναι αισθητά πιο οικονομικό, αλλά πρέπει να βρούμε τρόπο να δημιουργήσουμε κάποιου είδους "αντιολισθητική" χάραξη.
Σελίδα:
Προηγούμενη > 0 > 1 > 2 > 3 > 4 > 5 > 6 > 7 > 8 > Επόμενη
www.boardsNwheels.gr > Special Projects >Custom board building